Rabu, 23 Mei 2012

Kesan tali dan perambut sama tebal

Unjuran kekuatan antara perambut dan tali utama turut berkait rapat dengan penggunaan saiz mata kail, saiz umpan, lapangan atau padang pancing dan saiz ikan buruan. Contohnya jika kita memancing ikan bulus di pantai, sudah tentu perambut 30 paun tidak sesuai kerana terlalu besar untuk mengikat mata kail kecil. Tali utama 30 paun tiada masalah. Untuk kes ini perambut kekuatan 10 paun sudah memadai digandingkan dengan tali utama 30 paun jika memancing ikan bulusi. Jika sasaran adalah pari maka perambut 30 paun lebih sesuai. Jika kekuatan seimbang digunakan antara perambut dan tali utama, kebarangkalian putus tali (jika tersangkut) adalah sama di antara kedua-duanya.

Titik paling lemah akan menjadi faktor penentu di mana tali akan putus sama ada pada ikatan, simpulan sambungan serta bahagian calar dan genting. Bagi mengelakkan risiko apabila memancing di kawasan yang mudah tersangkut maka biasanya tali utama adalah lebih kasar daripada perambut. Contoh, memancing di karang dan reba. Jika tali utama adalah 30 paun maka anda disyor menggunakan perambut 20 paun. Ini kerana jika tersangkut, perambut akan putus terlebih dulu. Jadi tali utama dan batu ladung masih selamat dan boleh digunakan berulang kali.

Kekili menegak (multiplier) jika dipadankan dengan joran mendatar (spinning) akan mengurangkan kecekapan pada kekili dan juga joran. Ini berikutan kekili menegak memerlukan joran yang mempunyai cincin yang lebih rapat berbanding kekili mendatar. Ketika joran melentur, tali atau mengena pada joran. Semakin kuat tekanan lenturan diterima, tali akan melepasi joran menjadikan joran akan melentur dalam keadaan yang tidak seimbang. Kecekapan joran akan menurun dan tidak lagi mampu menampung daya lenturan yang dikenakan.

Tali akan menyentuh joran ketika lenturan berlaku. Lenturan joran akan menjadi tidak seimbang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan