Rabu, 23 Mei 2012

Ingin kenal lubuk Kuala Linggi

Kalau memancing di muara, saya akan memilih ketika air besar. Ketika itu air akan pasang sebelah pagi dan sebelah petang. Waktu ini masa terbaik memancing kerana ikan bergerak rapat ke kawasan tebing muara mencari makanan. Memancing dari tebing, kita akan menghadapi kesukaran membuat lontaran jauh hingga ke tengah sungai dan seperkara lagi masalah arus yang akhirnya tetap menolak umpan hingga ke tepi.

Ketika air surut, anda boleh gunakan masa ini untuk mendapatkan bekalan umpan seperti perumpun sarang yang banyak di kawasan tebing sungai. Umpun jenis bersarang mudah ditangkap dengan hanya memotong bahagian kepala. Ia efektif digunakan di muara. Kalau memiliki kemahiran menjala, air surut memberikan peluang besar mendapatkan bekalan udang dan anak ikan dijadikan umpan memancing.

Berbalik kepada cuaca yang pasti kita tentu tidak inginkan cuaca buruk ketika memancing. Lebih-lebih lagi hujan dan ribut petir yang menghasilkan kilat. Petir atau kilat boleh menyambar joran grafit yang digunakan oleh kebanyakan kaki pancing. Oleh itu, jika guruh mula berbunyi, segera elakkan diri daripada menghampiri kawasan lapang, bawah pokok dan jangan pegang bahan yang mudah arus elektrik mengalir seperti joran grafit. Cuaca redup, sederhana dan mendung seperti awal pagi dan lewat petang adalah contoh terbaik untuk kita beriadah sambil memancing di muara sungai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan